Ga naar hoofdinhoud

Sportief Banenzwemmen bij Zwembad Jaspers.

Elke woensdagavond is er van 19:30 uur tot 21:30 uur gelegenheid om banen te zwemmen. Deze avond is uitermate geschikt voor de sportieve zwemmer die continue banen wil zwemmen. De indeling van de banen is op snelheid, zodat zwemmers die in vrijwel hetzelfde tempo zwemmen tussen dezelfde lijnen blijven en weinig hinder ondervinden van elkaar.

Daarnaast wordt op deze avond ook de borstcrawlcursus aangeboden, zowel een basiscursus als een cursus voor gevorderden. Geïnteresseerd om deel te nemen? U kunt zich online aanmelden voor de cursus.

Om het sportief banenzwemmen in goede banen te leiden zijn er enkele basisregels opgesteld welke hieronder vermeld staan.

Zwem rechts

Zwemmen doen we – net als rijden – rechts. We zwemmen rechts heen en rechts terug. Dit betekent dus dat je actief langs de lijn (of kant) zwemt en niet in het midden van de baan blijft. We zwemmen met elkaar in dezelfde baan ‘in rondjes’ dus. Vlak voordat je gaat keren mag je naar het midden van de baan sturen om daar te keren en weer rechts in de baan uit te komen.

Inhalen mag

Wij merken bij ‘onze’ zwemmers dat ze vaak niet durven in te halen. Inhalen mag! Eigenlijk is het net als op de snelweg. Je houdt rechts aan en inhalen doen we links. Zwem jij sneller dan degene voor je? Geef dan even een zacht tikje op de voeten van de zwemmer voor je. Let op, dit doe je niet herhaaldelijk, want dat wordt als uiterst irritant ervaren. Maar een tikje betekent eigenlijk: “hee ik kom je inhalen!” Let er wel op dat je ook echt in staat bent om in te halen. Achter iemand zwemmen is vaak wat lichter, dus het tempoverschil met je voorganger moet groot genoeg zijn om er ook daadwerkelijk voorbij te komen.

Laat je inhalen

Veel mensen vinden het vervelend als ze worden aangetikt. Maar zo’n tikje betekent dus gewoonweg dat iemand er langs wil. Krijg je zelf zo’n tikje op je voet, dan ga je dus niet versnellen (nee echt niet!), laat zelfs je tempo als het kan heel eventjes wat zakken en houd je zoveel mogelijk rechts om je in te laten halen. Je blijft dan ook rechts tot aan het keerpunt, want dat is ook vaak zo’n punt dat iemand gemakkelijk langs je kan. Kortom: laat je gewoon inhalen, dat is geen schande!

Houd afstand

Net als in het verkeer is ‘plakken’ niet zo netjes. Lang bij je voorganger ‘op de voeten’ zwemmen is niet alleen heel vervelend voor de voorste zwemmer, maar het is in het zwembad ook behoorlijk not done! Op iemands voeten zwemmen is wat relaxter omdat degene voor jou meer werk verricht en jij in de slipstream mee kunt glijden. Juist daarom wordt het als vervelend ervaren door de voorste zwemmer. Ben je een buitenzwemmer dan ben je misschien juist gewend aan dicht op elkaar zwemmen, maar in het zwembad hoort dat er dus echt niet bij. Vertrek ook minimaal 5 seconde (en liefst als er ruimte is 10 seconde) na je voorganger. Geef elkaar de ruimte en houd afstand.

Pauzeer in de hoek

Natuurlijk is er niets mis met af en toe wat rust te nemen. Pauzeren doe je niet in het midden van de baan. Pauzeer in één van de hoeken van de baan.

Laat je ego thuis

Je bent misschien niet altijd de beste of de snelste in de baan. Dat geeft helemaal niets! Maar wees dus wel bereid je ego thuis te laten. Kies niet de snelste baan als je dat tempo niet bij kunt benen. Ga niet in de borstcrawl baan wanneer je deze niet goed genoeg beheerst. En laat je gewoon inhalen als iemand anders sneller is. We zijn er allemaal voor hetzelfde: een leuke (en goede) zwemsessie!

Tarieven

OMSCHRIJVINGPRIJS
Entreekaartje jeugd*€ 4,00
Entreekaartje 65+€ 5,50
Entreekaartje volwassenen€ 6,00
Entreekaartje 0 t/m 3 jaar€ 1,00
Entreekaartje vroeg / lunch€ 5,50
12 badenkaart jeugd*€ 40,00
12 badenkaart 65+*€ 55,00
12 badenkaart volwassenen*€ 60,00
12 badenkaart vroeg / lunch*€ 55,00
Maandpas volwassenen*€ 31,00
Aqua All-in maandpas*€ 43,00
* Jeugdleefdtijd is t/m 15 jaar. Voor een meerbadenkaart en abonnementen geldt een borg van € 7,00.
Back To Top